Všeobecný popis - Technický popis - Hlavní technické údaje - Zvláštní provedení - Příslušenství motoru - Obsluha a provoz - Ošetření a uložení mimo provoz - Závady a jejich odstranění - Nářadí - Výkresy
Motor BD-1S72-A/05 je nejrozšířenějším naším benzínovým motorem, který si svými vlastnostmi a malými požadavky na obsluhu dobyl velmi dobré pověsti. Našel si cestu téměř do všech odvětví našeho národního hospodářství. POužívá ho zemědělec pro pohon hospodářských strojů, železničář při úpravách tratí, pohání míchačky betonu na staveništích, pomáhá v rybním hospodářství, je používán v elektroagregátech pro pojízdné zubolékařské ordinace, pro putovní kina a jako nouzový zdroj elektrického proudu při poruchách v elektrické síti. Nelze zde vyjmenovat všechny druhy použití tohoto skromného a vydatného pomocníka.
V brožurce, kterou vám předkládáme, se s ním seznámíte blíže. Najdete v ní mimo jiné pokyny jak s ním zacházet, jak jej ošetřovat a jak odstranit menší závady, které mohou při provozu nastat.
Motor BD-1S72-A/05 v základním provedení je benzínový, dvoudobý, vzduchem chlazený, stojatý jednoválec o jmenovitém výkonu 5,3 k při jmenovitých otáčkách 2300 ot/min. Pro speciální použití dodáváme motor v provedení o jmenovitém výkonu 5,5 k při jmenovitých otáčkách 3000 ot/min. Toto provedení dodáváme pouze na zvláštní objednávku.
Motor v základním provedení má regulátor otáček o trvalé nerovnoměrnosti ± 5% a spuštění ruční startovací pákou. Může být také dodán v provedení bez regulátoru a se spouštením popruhem a řemenicí. Jak jsme již uvedli, taková provedení dodáváme jen na zvláštní objednávku, jinak je dodán vždy motor v základním provedení.
Kliková skříň z lehké slitiny je konstruována tak, že motor může být použit jako patkový nebo jako přírubový. V klikové skříni je mimo klikový mechanismus uložen také startovací segment.
Klikový hřídel je uložen v kuličkových ložiskách, ojnice na klikovém hřídeli na válečkách. Ložisko pístního čepu je bronzové. Hnací strana klikového hřídele je ukončena kuželem pro nasazení řemenice, ozubeného řetězového kola nebo spojky, podle potřeby a způsobu použití motoru. Druhý konec hřídele nese setrvačník a v něm uložené magneto. Setrvačník má lopatky tvořící větrák pro nasávání chladícího vzduchu. Píst je z lehké slitiny a má tři pístní kroužky.
Žebrovaný válec s přírubami pro sací koleno a tlumič výfuku je z válcované litiny.
Hlava válce, taktéž žebrovaná, je přitažena na válec bez zvláštního těsnění čtyřmi šrouby. V hlavě je zapalovací svíčka a dekompresní ventil, upravený k nastřikování paliva pro snažší spouštění za nízkých teplot.
Motor v provedení bez regulátoru je vybaven karburátorem typu JIKOV 2924 VZ a motor s regulátorem otáček typem 2924 VZR. Oba typy jsou šoupátkové karburátory s oddělenou plovákovou komorou a horním přívodem paliva. K usnadnění startu (přeplavením karburátoru) je na víku plovákové komory plnící kolík. U motoru bez regulátoru otáček je šoupátko karburátoru ovládáno plynovou páčkou a bovdenem. U motoru s regulátorem otáček je ovládáno samočinně regulátorem, přičemž největší otevření karburátoru můžete libovolně nastavit rovněž plynovou páčkou. U motoru v elektrickém agregáru omezujeme největší otevření karburátoru pákou na víku šoupátkové komory. Správné složení směsi během provozu udržuje vhodně volená tryska spolu s kuželovou jehlou, uchycenou v šoupátku karburátoru. Volnoběh seřizujeme dvěma šrouby na tělese šoupátkové komory.
Upozorňujeme, že karburátor je správně seřízen v továrně a nedoporučujeme toto seřízení měnit. (Seřízení karburátoru viz kapitola "Závady a jejich odstranění, odstavec - motor jde nepravidelně, položka - nesprávné seřízení karburátoru.) Nečistoty z nasávaného vzduchu zadržuje čistič vzduchu.
Na chladícím plášti je uchycena nádrž paliva o obsahu asi 7,5 litru, opatření plnícím hrdlem. V nejnižším bodě nádrže je dvoucestný kohout připojený palivovým potrubím ke karburátoru.
Zážeh směsi ve válci obstarává setrvačníkové magneto PAL 02-9260.005 a zapalovací svíčka 14-5-Z. Rotor magneta je uložen v setrvačníku, statorová deska s přerušovačem, zapalovací cívkou a kondenzátorem na zadní straně motorové skříně. Kontakty jsou přístupny otvorem v setrvačníku zakrytým plechem. Bod zážehu je v továrně seřízen na 5,5 až 6 mm před horní úvratí a nedoporučujeme jej měnit. Ze statoru je vyveden kabel ke zkratovému tlačítku pro vypínání zapalování. Tlačítko u standardního provedení je na motorové skříni na straně startovací páky.
Motor je chlazen vzduchem od ventilátoru. Proud vzduchu usměrňuje chladící plášť, uchycený na klikové skříni. Sací otvor ventilátoru je kryt ochranným sítem proti vniknutí větších těles a pro bezpečnost obsluhujících.
Motor se spouští ruční startovací pákou, pomocí ozubeného segmentu a pastorku na klikovém hřídeli. Startovací segment má pružinu, vracející po startu páku do základní polohy. Zařízení pro spouštění popruhem dodáváme jen na zvláštní objednávku (viz kapitola "Příslušenství motoru").
Tlumič výfuku je rozebíratelný a výstupní trubka je otočná kolem jeho podélné osy. Tlumení výfuku je dostačující při použití motoru na volném prostranství. Je-li motor používán v místnosti, je nutno odvést výfukové plyny mimo místnost. Poněvadž prodloužení výfukového potrubí nepříznivě ovlivňuje dvoutaktní motory, dohodněte se v takových případech s výrobcem motoru.
Odstředivý regulátor otáček je umístěn na setrvačníku. Je úplně krytý a nevyžaduje, mimo mazání, žádné obsluhy. Na požadované otáčky je nastaven již v továrně při seřizování motoru a nedoporučujeme nastavení měnit. Ovládá se samočinně podle zatížení motoru šoupátko karburátoru a tím řídí otáčky a výkon motoru.
Klikový mechanismus a píst ve válci je mazán olejem přímíchaným do benzínu v poměru 1:20. Toto mazání je dostačující při pečlivé přípravě paliva a správném seřízení karburátoru. Proto neměňte tovární seřízení, aby případným ochuzením nasávané směsi nebylo zhoršeno mazání motoru. Přímého mazání vyžaduje občas ložisko kloubu regulátoru a ložiska spouštěcí páky. Maznice ložisek spouštěcí páky jsou na motorové skříni. Ložisko spouštěcí řemenice maže se maznicí, umístěnou v nástavci na ložisku ve víku ventilátoru.
Typové označení | BD-1 S 72-A, tovární označení 05 |
Provedení | stojatý jednoválec |
Pracovní způsob | dvoudobý, benzínový |
Vyplachování | příčně s deflektorem |
Chlazení | vzduchem |
Vrtání | 72 mm |
Zdvih | 78 mm |
Obsah | 317,5 ccm |
Jmenovitý výkon | 5,3 - 5,5 k | Jmenovité otáčky | 2300 - 3000 ot/min. |
Karburátor | Jikov 2924 VZ nebo |
Jikov 2924 VZR | |
Spotřeba paliva při jmenovitém výkonu | 550 +10 % g/k/h |
Spotřeba oleje | 1:20 ve směsi paliva |
Obsah nádrže | 7,5 l |
Zapalování | setrvačníkové magneto PAL 02-9260.005 |
Bod zážehu | 5,5 - 6 mm před horní úvratí pístu |
Zapalovací svíčka | 14-5-Z |
Váha samotného motoru | 42,5 kg |
Maximální rozměry: | |
    délka | cca 510 mm |
    šířka | cca 460 mm |
    výška od patky | cca 519 mm |
    výška celková | cca 545 mm |
Motor v provedení o výkonu 5,5 k při 3000 ot/min. s regulátorem otáček a bez startovací páky. Spouští se popruhem navinutým na řemeničku namontovanou na volný konec hřídele generátoru. S generátorem je motor spojen pružnou (Hardy) spojkou.
Motor nemá regulátor, má pouze omezovač otáček. Odpadá startovací páka. motor se spouští popruhem. Chladící plášť je upraven pro uchycení masky motorobotu. Na karburátor lze namontovat čistič vzduchu s olejovou lázní. Motor je dodáván bez palivové nádrže.
K motoru na zvláštní objednávku dodáme příslušenství a speciální výbavu, dplňující motor podle jeho použití a podle druhu hnacího stroje.
Má-li být motor použit k pohonu stroje, jehož otáčky jsou nižší než jmenovité otáčky motoru, je nutno doplnit jej redukční skříní. Na zvláštní objednávku vybavíme motor některou z redukčních skříní uvedených v následující tabulce. Upozorňujeme, že hřídel redukce se točí opačně než hřídel motoru, tj. při pohledu na hřídel redukce doprava (ve směru hodinových ručiček).
Redukce | Otáčky hřídele redukce | při otáčkách motoru |
2300 | 3000 | |
1 : 1,81 | 1270 | 1655 |
1 : 3 | 765 | 1000 |
Redukční skříň je z lehké slitiny, ozubená kola jsou ocelová. Hnací kolo je nasazeno přímo na kuželi klikového hřídele, hnané kolo na hřídeli redukce uloženém v kuličkových ložiskách. Hřídel redukce je ukončen stejným kuželem jako klikový hřídel. Ozubená kola a ložiska jsou mazána olejem v redukční skříni, který doplňujeme otvorem ve víku skříně uzavřeným zátkou. Pro popisovanou redukční skříň používejte olej C v množství asi 1/4 litru pro první náplň a doplňujte jej po 100 provozních hodinách tak, aby jeho hladina dosahovala ke kontrolnímu otvoru stavu oleje.
Tam, kde je požadován pozvolný rozběh hnaného stroje, montuje se na motor odstředivá spojka, která se zapíná samočinně po dosažení určitých otáček. Při přetížení, kdy nastává pokles otáček, spojka vypne a tím zabrání zastavení motoru. Na hnaný stroj vyrábíme a na zvláštní objednávku dodáváme odstředivou spojku s plochou řemenicí průměr 200 mm.
Odstředivou (rozběhovou spojku lze použít pouze u motoru s redukční skříní s převodem 1:3.
Na zvláštní objednávku dodáváme na motoru namontovanou soupravu s ložem a klínovou řemenicí o průměru 130 mm pro dva klínové řemeny 17. K soupravě přísluší redukční skříň s převodem 1:3 a odstředivá spojka s klínovou řemenicí.
K pohonu motoru se používá směsi benzínu a oleje. S ohledem na životnost motoru používejte vždy hodnotný olej pro dvoutakty. Olej do benzínu přídávejte v poměru 1:20, tj. 1 litr oleje na 20 litrů benzínu nebo 1/4 litru oleje na 5 litrů benzínu. Větší množství oleje nepřidávejte! Tvoří se pak značně karbon. Důležité je správné promíchání oleje s benzínem, aby nedocházelo k usazování oleje na dně nádrže. Nenalévejte proto nikdy palivo do nádrže před důkladným promícháním.
Po naplnění nádrže a otevření kohoutu vteče palivo do karburátoru. Je-li motor teplý, stačí otevřít šoupátko karburátoru asi na čtvrtinu. Trhnutím startovací pákou směrem dolů motor natočíte. Uvolněná páka se vrací samočinně do původní polohy. Po krátkém prohřátí motoru můžete zvýšit otáčky na žádanou výši.
U motoru se spuštěcím popruhem navineme na řemenici pás ve směru točení motoru (doprava při pohledu na řemenici), řemenici zasuneme do záběru s ozubem na setrvačníku a rychlým zatažením za popruh uvedeme motor do chodu. Po naskočení motoru se řemenice samočinně vysune ze záběru.
U motoru spojeného s elektrickým strojem navineme popruh na řemenici pevně namontovanou na hřídeli elektrického stroje směrem doleva (proti směru hodinových ručiček) a spouštění provedeme obdobně jako v předešlém případě.
Při spouštění popruhem nikdy si nenavineme popruh kolem zápěstí pro nebezpečí úrazu!
Je-li motor studený, usnadní se spuštění přeplavením karburátoru, tj. krátkým stisknutím plnícího kolíku na víku plovákové komory. Nepřeplavujeme příliš karburátor, zvláště je-li motor teplý, aby nedošlo k přehlcení!
Také převření clony na čističi vzduchu usnadní nastartování motoru za chladného počasí.
Za zvlášť nízkých teplot, kdy motor ani po přeplavení karburátoru a úplném uzavření clony čističe vzduchu nenaskočí, je nezbytné nastříknout dekompresním ventilem malé množství paliva do válce (asi 1 cm3).
Stlačením a pootočením ventil otevřte a palivo nalijte do válce. Nezapomeňte po nastříknutí pootočením ventil uzavřít!
Každý motor je dodáván seřízený na jmenovitý výkon, avšak jeho záběh není ukončen. Je proto nutné, aby během prvních 25 hodin nebyl zatěžován na jmenovitý výkon po dobu delší než 15 minut. Po takovém zatížení odlehčete vždy motor, aby se dostatečně ochladil.
S ohledem na životnost motoru je důležité, aby motor, pokud není dostatečně prohřát, neběžel na vysoké otáčky. Teprve po prohřátí pomalým přidáváním plynu zvyšujeme otáčky a motor zatěžujeme.
U motoru s regulátorem, po dosažení jmenovitých otáček, ovládá regulátor samočinně šoupátko karburátoru. Při změně zatížení ustálí regulátor otáčky motoru v rozmezí ± 5 % jmenovitých otáček.
Přivřením plynové páky může motor běže při určitém zatížení i na nižší otáčky, než jsou otáčky udržované regulátorem.
U motoru bez regulátoru, případně při poruše regulátoru, je nutno udržovat otáčky plynovou pákou tak, aby nepřestoupily jmenovitou výši a přílišným namáháním nenastala porucha motoru.
Motor zastavíme stisknutím zkratového tlačítka a případně ještě otevřením dekompresního ventilu, aby se motor zastavil zvolna, bez zpětných nárazů. Při zastavení na delší dobu uzavřeme před doběhnutím palivový kohout.
Ošetřování motoru je jednoduché, ale velmi důležité pro jeho životnost a správnou funkce. Je nutné, aby ošetřování bylo prováděno pravidelně, a proto vám doporučujeme: Zapisujte do poznámkového sešitu datum, provozní hodiny a množství nalévaného paliva. Podle těchto záznamů provádějte pak ošetřovací práce.
Pravidelným zapisováním množství nalévaného paliva získáte přehled o jeho spotřebě, která je dobrým ukazatelem stavu motoru.
Jak jsme již uvedli, klikový mechanismus a píst jsou mazány olejem, přimíseným do paliva a nemusí být přimazávány. Občasné mazání vyžaduje ložisko kloubu regulátoru a hřídel spouštěcí páky. U motoru se zvlášním příslušenstvím volná startovací řemenice, rozběhová spojka, kliková řemenice na motorovém loži. Všechna tato místa mají maznice. Mazání provádějte vždy asi po 50 provozních hodinách, mimo maznici u regulátoru, kde je třeba mazat častěji.
Kromě pravidelného mazání je neméně důležité i pravidelné čištění motoru a jeho příslušenství. Provádějte je asi po 50 hodinách provozu, pokud však motor pracuje v prašném prostředí, tedy i v kratší době. K čištění používejte petroleje a suchých hadrů, nikoliv vody. Zvláště dbejte o čistoru chladících žeber. Nános prachu na nich znemožňuje dostatečné chlazení motoru! Čistý motor se nepřehřívá, dává plný výkon a spotřebuje méně paliva.
Čistič vzduchu ošetřete také asi po 50 hodinách, v prašném prostředí přiměřeně častěji, případně i denně. I částečně ucpaný čistič vzduchu má za následek zhoršení výkonu, zvýšení spotřeby paliva, zaolejování svíčky apod. Čistič po uvolnění upínacího šroubu sejměte a ponořením do petroleje nebo čistého paliva důkladně propláchněte, až protékající petrolej nebo palivo je čisté. Vložku po osušení ponořte do čistého motorového oleje a nechte okapat.
Pro snažší spouštění motoru vyčistěte asi po 50 hodinách provozu zapalovací svčku. Čistěte ji drátěným kartáčem a očistěte spálený olej i z vnitřku svíčky. Překontrolujte vzdálenost elektrod a seřiďte podle potřeby na 0,4 až 0,5 mm.
Dojde-li k ucpání trysky, postupujte takto: Uzavřete přívod paliva a uvolněte šroub (se sítem), spojující plovákovou komoru s tělesem karburátoru. Vyšroubujte opatrně trysku, propláchněte v čistém palivu a řádně profoukněte. Přesně kalibrovaný otvor trysky nikdy nečištěte drátem nebo tvrdým předmětem! Síto na spojovacím šroubu taktéž důkladně propláchněte!
Místnost, ve které má být motor ať krátkodobě či dlouhodobě uložen, má být místnost suchá, větraná, s teplotou 10 až 40 °C.
Za krátkodobé uložení motoru je považována doba nejvýše jednoho měsíce, dlouhodobým uložením je doba delší jednoho měsíce.
Není-li motor přetěžován a je-li pravidelně ošetřován, bývají poruchy a závady snadno odstranitelné. Postupujte v takových případech obezřetně, provádějte všechny práce bez násilí a používejte dobrého nářadí, aby nedošlo k poškození dílců. Snažte se vždy zjistit příčinu poruchy, abyste mohli zabránit jejímu opakování. Sestavili jsme pro vás přehled vyskytujících se závad, který vám usnadní hledání jejich příčin.
Větší opravy sami neprovádějte; svěřte je jen odborné dílně a žádejte, aby vadné součásti byly nahrazeny vždy originálními. Porouchaný neboopotřebovaný klikový hřídel a ojnici vyměňte jako celek nebo dejte opravit u výrobce.
Z á v a d a: | O d s t r a n ě n í: |
Nádrž je prázdná | Doplňte nádrž |
Tryska ucpaná | Po odstranění spojovacího šroubu plovákové komory vyšroubujte trysku, tuto profoukněte a vyčistěte síto spojovacího šroubu. Při častějším ucpání trysky vyčistěte ještě plovákovou komoru (vypláchněte čistým palivem). |
Uzavírací kohout nádrže je uzavřen | Otevřete kohout. |
Přívod paliva je ucpán | Potrubí paliva odšroubujte a profoukněte, vypusťte dosavadní znečištěné palivo a vypláchněte nádrž čistým palivem. |
Vadná nebo znečištěná zapalovací svčka | Vadnou svíčku vyměňte, znečištěnou vyčistěte kartáčem. |
Nesprávná vzdálenost elektrod zapalovací svíčky | Upravte vzdálenost elektrod na 0,4 až 0,5 mm. |
Zapalovací kabel svíčky je uvolněný nebo vadný | Upevněte kabel, vadný vyměňte. |
Přerušovač je znečištěn | Kontakty přerušovače vyčistěte plátěným hadrem, povlhčeným čistým palivem a případně je seřiďte na vzdálenost 0,4 až 0,5 mm (provede odborná síla). |
Přehlcený motor | Při spouštění motoru (při přeplavování karburátoru) dostalo se do motoru příliš mnoho paliva. Zavřete přívod paliva, otevřete dokompresní ventil na hlavě válce a motor protočte. Nepomáhá-li ani tto, je přehlcení větší a nutno vypustit palivo, nateklé do motoru, vypouštěcím šroubem na spodu klikové skříně na straně karburátoru. Šroub vyšroubujte a motor protočte. Někdy se motor přehltí i ři zastavování, což se projeví až při novém spouštění. Vtomto případě odstraňte poruchu stejným způsobem. Doporučuje se po zatažení vypoštěcího šroubu protočit ještě motot při otevřeném dekompresním ventilu a potom spouštět motor normálním způsobem. |
Z á v a d a: | O d s t r a n ě n í: |
Zapalovací kabel je vadný | Vyměňte kabel. |
Zapalovací svíčka je vadná | Poškozenou svíčku vyměňte, znečištěnou vyčistěte kartáčem. |
Tryska je částečně ucpaná | Vyčistěte trysku. |
Přívod paliva je nedostačující | Profoukněte ucpané síto a případně i potrubí. |
Čistič vzduchu je značně znečištěn | Po uvolnění upevňovacího šrouu sejměte čistič, propláchněte v čistém petroleji nebo palivu a po usušení znovu neolejujte jeho vložku čistým motorovým olejem. |
Přerušovač je znčištěn | Vyčistěte a seřiďte kontakty přerušovače (provede odborná síla). |
Bod zážehu je nesprávný | Seřiďte bod zážehu na 5,5 až 6 mm před horní úvratí pístu natáčením statorové desky (provede školená síla). |
Nesprávné seřízení karburátoru | Seřiďte regulačním šroubem bohatost směsi pro volnoběh (při vyšroubování je směs chudší). Jde-li motor nepravidelně při větším zatížení, prohlédněte hlavní trysku a polohu jehly (tryska č. 105 a jehla ve třetím zářezu shora). Při nepravidelnosti u malých zatížení seřiďte dorazovým šroubem šoupátka volnoběžné otáčky motoru (zašroubováním se otáčky zvyšují). Seřizování volnoběhu provádějte vždy na ohřátém motoru! |
Motor vysazuje | Vyčistěte nebo vyměňte vadnou svíčku, nahraďte poškozený zaalovací kabel novým. Otevřete zcela clonu čističe vzduchu za chodu motoru. Seříďte vadné seřízení karburátoru a vyměňte poškozené součásti (provede odborná síla). Připravte pečlivě palivo. |
Z á v a d a: | O d s t r a n ě n í: |
Nádrž paliva je prázdná | Doplňte palivo. |
Přívod paliva je ucpán | Vyčistěte síto a potrubí a prohlédněte plovákoou komoru. |
Zapalovací svíčka je vadná | Vyměňte vadnou svíčku, znečištěnou vyčistěte drátěným kartáčem. |
Motor je přehřátý a píse se zakusuje ve válci | Vstup chladícího vzduchu sítem ventilátoru není volný. Očistěte síto a po vychladnutí motor znovu spusťte. Motor je přetížen, snižte zatížení. Vyčistěte znečistěná žebra válce a hlavy. Nesprávný předstih zážehu - seřiďte na 5,5 až 6 mm před horní úvratí (provede odborná síla). Karbonem zanesené kanály; vyčistěte hlavu válce, pístní kroužky a tlumič výfuku (provede odborná síla). |
U p o z o r n ě n í:
Dojde-li při přehřátí motoru k zadření pístu ve válci, je třeba, aby opravu provedla odborná dílna.
Z á v a d a: | O d s t r a n ě n í: |
Motor je přehřátý | Odstraňte karbon z hlavy, pístu a tlumiče výfuku (provede odborná síla). |
Bod zážehu není správný | Seřiďte bod zážehu na 5,5 až 6 mm před horní úvratí pístu (provede odborná síla). |
Čistič vzduchu je částečně ucpaný | Vyčistěte čistič vzduchu a vložku znovu naolejujte. |
Spotřeba paliva je zvýšena | VYčistěte zanesený čistič vzduchu. Za chodu motoru musí být clona čističe vzduchu vždy úplně otevřena. |
Karburátor je netěsný | Vyměňte vadné těsnění na spojovacím šroubu plovákové komory. |
Karburátor je stále přeplaven | Odstraňte nečistoru ze sedla jehly. Vyměňte opotřebovanou jehlu plováku. |
Karburátor není seřízen | Seřiďte znovu karburátor, případně vyměňte vadnou trysku a jehlu šoupátka (provede odborná síla). |
Přívod paliva, uzavírací kohout nebo nádrž paliva jsou uvolněny nebo poškozeny | Dotáhněte všechny spoje a vyměňte poškozené součásti. |
Otevřený klíč dvojitý 9 - 10 | 1 ks |
Otevřený klíč dvojitý 13 - 17 | 1 ks |
Otevřený klíč dvojitý 24 - 27 | 1 ks |
Otevřený klíč jednoduchý 19 | 1 ks |
Trubkový klíč 21 | 1 ks |
Rukojeť Ø | 1 ks |
Šroubovák 8 mm šir. | 1 ks |
Látkový obal na nářadí | 1 ks |